En el marc del Festival de Literatures Infantil i Juvenil (Flic) i amb la voluntat d’innovar en el foment de la lectura i de transformar qualsevol espai generador de cultura en espai transmissor de literatura, la Federació de Taxistes de Catalunya col·labora amb el FLIC portant 600 llibres repartits pels cotxes federats de diferents poblacions, dins del taxi perquè els usuaris d’aquest transport puguin gaudir de la lectura dins del vehicle.
dimarts, 8 de febrer del 2011
La cara més humana i afectiva de J. D. Salinger
El passat 27 de gener, va fer un any que va morir l'autor d'El vigilant al camp de sègol. Per celebrar la data, la Universitat d'East Anglia (Norwich, Regne Unit) ha fet públic un petit tresor que farà les delícies de tots els seus lectors.
L'any 1937, Salinger va conèixer el londinenc Donald Hartog a Viena. Aleshores no eren més que un parell d'adolescents que amb prou feines arribaven als 18, però van iniciar una amistat que va durar molt de temps. De fet, el 1989 Salinger va viatjar a la Gran Bretanya per celebrar els 70 anys del seu amic. Però el més important de tot és que, entre l'octubre de 1986 i el gener de 2002, van mantenir una relació per correspondència que ens ha llegat una cinquantena de cartes. Fa poc, la filla de Hartog, Frances, va donar el material a la Universitat i, enguany, amb motiu de l'aniversari de la seva mort, les epístoles de J. D. Salinger han vist finalment la llum.
En aquesta col·lecció d'escrits coneixem un nou Salinger, que, com informava Chris Bigsby –professor d'Estudis Americans–, no té res a veure amb el personatge tancat i esquerp que tothom creia que era. Salinger no vivia en una torre de marfil: era un gran aficionat al tennis –idolatrava el britànic Tim Henman– i, sobretot, als Tres Tenors –Plácido Domingo, Luciano Pavarotti i, especialment, Josep Carreras. Li agradava el teatre i, a més a més, confessava que les hamburgueses de Burger King superaven, de lluny, les de la resta de franquícies. L'escriptor s'adreçava al seu amic com a "Senyor", i signava amb "Jerry". Aquestes cartes ens han revelat la cara més humana i propera d'un home de qui corrien llegendes i rumors d'allò més grotescs. Com deia Frances Hartog, "hi ha una gran calidesa i afecte en aquests escrits; i no té res a veure amb el retrat que s'acostuma a fer de Salinger."
Font: Ara.cat
Apadrina un llibre
L’Ateneu Barcelonès ens proposa apadrinar incunables, manuscrits, cartes, autògrafs, primeres edicions, opuscles i facsímils rars, llibres del S. XVI, XVII o XVIII que formen part de la Biblioteca de l’Ateneu Barcelonès per poder restaurar i conservar aquest patrimoni bibliogràfic, ja que la Biblioteca de l’Ateneu Barcelonès no compta amb els recursos necessaris per restaurar-los.
L’apadrinament està obert a tota la ciutadania i es pot realitzar a través del formulari que trobareu a la pàgina web de la Biblioteca. A més de l’exercici solidari de salvar el patrimoni bibliogràfic català que es troba a l’Ateneu Barcelonès hi ha d’altres avantatges i reconeixements com que el nom del padrí consti a la caixa de preservació on es guardarà el llibre una vegada restaurat, se sortejaran lots de llibres entre els participants i el padrí gaudirà de la deduccció del 40% en la declaració de la Renda, entre d’altres.
La llista de documents és àmplia i la conformen els documents en un estat molt deteriorat i amb gran valor patrimonial. Podeu accedir a la llista fent clic aquí.
Galàxia Gutenberg editarà els contes dispersos de Manuel Vázquez Montalbán
La notícia de que Galaxia Gutenberg editarà a l'abril els contes dispersos de Manuel Vázquez Montalbán en dos volums, va saltar en l'últim minut de la fi de festa de la setmana negra barcelonina, BCNegra 2011. Es tracta de textos dispersos mai abans reunits en un llibre.
Els contes es reuniran en dos volums: el primer inclourà els contes negres, com la novel·la curta La chica que pudo ser Emmanuel i altres cinc relats, protagonitzats per Pepe Carvalho, i dos assajos. Tots havien aparegut només en diaris i revistes.
El volum dels contes blancs inclourà una vintena, també inèdits en llibre que permetran recórrer 20 anys d'escriptura del periodista.
Font: El País
dissabte, 29 de gener del 2011
Literatura catalana, a escena!
L'equip de Quadern Gris (foto: Vilaweb)
Aquesta setmana coincideixen a la cartellera l'estrena teatral de Pedra de tartera de Maria Barbal, al Teatre Nacional de Catalunya (TNC); i El quadern gris de Josep Pla, adaptat i dirigit per Joan Ollé. A més, aquestes obres vénen precedides d'una altra adaptació, sobre Vicent Andrés Estellés, feta per Pep Tosar i produïda per la Companyia Teatre Micalet. Afegim-hi que divendres arribarà a les sales de cinema Mil cretins de Ventura Pons, que adapta quinze contes de Quim Monzó; que l'adaptació de Pa negre d'Emili Teixidor per Agustí Villaronga ha tingut un gran èxit de públic i de crítica, fins al punt que ha obtingut quasi totes les estatuetes dels Premis Gaudí de l'acadèmia catalana del cinema. Per Joan Ollé, aquesta setmana d'adaptacions literàries, al teatre i al cinema, és un indici de normalitat, que el país comença a normalitzar-se.
Font: Vilaweb Lletres
divendres, 28 de gener del 2011
Tarde de poesia J.V. Foix
Demà, dissabte 29 de gener, la Fundació J.V. Foix en commemoració de la mort del poeta, organitza un recital especial amb poemes de J.V. Foix. Hi participaran Enric Casasses, Blanca Llum, Andreu Subirats i Diego Burián (guitarra), Magda Guillén, Andrés Balil i Orlando Guillén. El recital tindrà lloc a la Torre Amat de Sarrià, a les 19h.
Aforament limitat.
Reserves: info@torreamat.com
dilluns, 24 de gener del 2011
Canigó 125 veus
La Fundació Jacint Verdaguer de Folgueroles i la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la Universitat de Vic proposen una lectura completa i polifònica de Canigó a Internet, l’espai ideal per on navegarà el missatge que proclama que Canigó existeix, que és aquí: una muntanya, un poema, una pàtria, un futur.
El poema consta de 4334 versos, amb mètriques diverses, repartits en dotze cants i un epíleg. Per al lector d’avui, llegir o rellegir aquests versos immortals sentint-los declamar per 125 veus diferents, tantes com anys fa que els van llegir els seus primers lectors, ha de constituir una experiència de lectura inèdita. Per això s'han proposat de convocar una lectura col·lectiva, calidoscòpica, de Canigó, Canigó 125 veus.
En uns moments en què la tecnologia posa al nostre abast tantes possibilitats de treballar en xarxa i convençuts de la vigència del missatge que proclama Canigó, han volgut integrar l’obra al segle XXI, fent d’internet i les xarxes socials el vehicle per difondre el projecte.
Per què 125? Per celebrar els 125 anys de la primera edició de Canigó de Jacint Verdaguer (1886). Un llibre que ha esdevingut símbol de la nostra cultura i forma part de l’imaginari col·lectiu dels catalans del nord i del sud de la serralada pirinenca.
A l’era de la globalització, en uns moments de canvis revolucionaris en el món dels llibres i de l’edició, cal fer –com fan els protagonistes de la pel·lícula Fahrenheit 451- que els llibres es llegeixin en el format que sigui i s’interioritzin per salvar la identitat d’un poble que des de fa 125 anys veu en el Canigó el reflex de la història que li és pròpia.
dissabte, 22 de gener del 2011
T’avorreixes? Bibarnabloc.cat!
Des del passat 17 de gener, totes les persones que treballen a Biblioteques de Barcelona han decidit que ens ho posen fàcil i han decidit crear Bibarnabloc.cat, el blog de les biblioteques des d'on ens recomanen de tot i per a totes les edats.
L’objectiu principal de Bibarnabloc.cat és fer difusió de les col.leccions, activitats i serveis de les biblioteques de la ciutat, tot incidint en les especialitzacions que tenen algunes biblioteques, alhora d’afavorir la participació dels usuaris i donar visibilitat als professionals que treballen a les biblioteques. Els posts estan elaborats per 66 col.laboradors.
A més a més, mensualment es farà La pregunta del mes, relacionada amb els posts que s’hauran anat penjant al llarg del mes. Entre totes les respostes correctes se sortejaran llibres signats per l’autor, vals de compra en diferents llibreries de la ciutat i entrades per a espectacles.
BCNegra 2011: Trobada de Novel·la negra de Barcelona
Del 31 de gener al 5 de febrer de 2011
"El cas Wikileaks ens ha esclatat a la cara just al final d'aquest any passat. És una història real que té els ingredients del thriller més fascinant. A través de la filtració dels cables del Govern nord-americà, hem descobert allò que s'amaga darrere els somriures diplomàtics i hem pogut saber com les gasta el poder. Desbordats per una realitat que a vegades sembla que superi la millor ficció, també ens adonem que seguirem necessitant més ficcions perquè ens ajudin a entendre més bé la realitat: vivim en un món canviant, incert, i tenim encara moltes coses per descobrir...
Els convidats que presentem en aquesta sisena edició de la Trobada de Novel·la Negra de Barcelona ens parlaran d'espies i de Barcelona com a singular epicentre del «gran joc» mundial.
També ens ensenyaran com es dibuixa el retrat robot d'un sospitós i ens explicaran què destaca de la novel·la negra alemanya i dels nous narradors britànics i bascos, així com dels autors suecs, que no deixen de sorprendre'ns amb més trames plenes de sang i fetge. La noves collites en castellà i català vindran encapçalades per Andreu Martín, VI Premi Pepe Carvalho, punt de referència del gènere negre i criminal al nostre país. I no deixarem d'estar atents a allò que més us interessi, a vosaltres, els autèntics protagonistes de la trobada: els lectors.
Com diem cada any, si és febrer i es parla de narrativa negre i criminal, només podem ser a Barcelona. Que ningú no encengui el llum...; aquesta setmana la lectura la farem a les fosques."
Paco Camarasa
Comisari de BCNegra
diumenge, 16 de gener del 2011
Librinos, el llibre de butxaca d'última generació
Ediciones B presenta una sensacional innovació al món del llibre, Librinos, el llibre de butxaca d'última generació, nou en el seu concepte, format i materials. A Holanda, el país on fa un any es va estrenar aquest format nou, ja s'han venut 400.000 exemplars. Per assegurar el tir, aquesta primera experiència inclou sis títols d'èxit provat.
Librinos és un nou concepte de llibre:
Més petit: 12 x 8cm.
Més lleuger: 145g.
Més còmode: es pot llegir amb una sola mà, portar en la butxaca, etc.
Més ecològic: per grandària i tipus de paper, redueix l'impacte mediambiental.
Cicle literari. Poetes-novel·listes: l'ou o la gallina?
L'Obra Social de Catalunya-Caixa organitza el cicle literari. Poetes-novel·listes: l'ou o la gallina? on es parlarà de la creació literària... prosa? poesia? amb diversos autors.
El cicle s'inicia el proper 25 de gener i totes les sessions tindran lloc a la Sala Gaudí de La Pedrera tots els dimarts fins al mes de març a les 19h.
Pel plaer de llegir i de parlar-ne.
Pel plaer de llegir i de parlar-ne.
25 de gener- Antoni Marí / Rafael Argullol
1 de febrer - José Carlos Llop / Andrés Trapiello
8 de febrer - Luisa Castro / Bernardo Atxaga
15 de febrer - Adolfo García Ortega / Manolo Rivas
22 de febrer - Felipe Benítez Reyes / Carlos Marzal
1 de març - Miquel de Palol / Sebastià Alzamora
dissabte, 15 de gener del 2011
The Fantastic Flying Books, amor pels llibres
The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore és el títol del curtmetratge creat per Moonbot Studios, que com explica al seu web, el curt està inspirat, a parts iguals, en la Huracà Katrina, Buster Keaton, El Mag d'Oz i l'amor pels llibres. Es tracta d'una història sobre gent que dedica les seves vides als llibres i sobre llibres que els retornen el favor.
Preciós.
Vist a: Frikitecaris
dissabte, 8 de gener del 2011
El juego del otro: Un llibre altre per El Llibreter
El Llibreter parla d'El juego del otro. Excel·lent!
Un llibre altre
El juego del otro és un llibre rar. Començaré pel final: no m’explico que el Gotham Handbook de Paul Auster i Sophie Calle no s’hagi publicat sol. I no dic que no gaudeixei de bona companyia amb Enrique Vila-Matas i Jean Echenoz o Paul Klee i Barry Gifford, o que no sigui coherent amb els altres textos, que sí que ho és, però trobo que hauria valgut la pena gaudir-lo a soles.
Al Gotham Handbook, Paul Auster imposa quatre regles a Sophie Calle per embellir la seva vida a Nova York, perquè ella sí ho va demanar: somriure constantment, parlar amb desconeguts, oferir menjar i cigarretes als captaires i rodamóns i adoptar un lloc de la ciutat. Malgrat que Sophie Calle esperava una altra mena d’instruccions, les segueix i anota cada dia el resultat de les regles que l’obliguen a modificar la seva conducta durant unes hores al dia:
BALANCE GLOBAL DE LA OPERACIÓN
125 sonrisas dadas por 72 sonrisas recibidas
22 sándwiches aceptados por 10 rechazados
8 cajetillas de tabaco aceptadas, por 0 rechazadas
154 minutos de conversación.
A partir d’aquí podríem dir que el Gotham Handbook recull la incomoditat que provoca en la vida quotidiana la irrupció d’un acte d’aparent generositat gratuïta o l’apropiació inesperada de l’espai públic per algú que intenta deixar-hi la seva empremta, encara que sigui per a millorar-lo, com és el cas de la domesticació d’una cabina telefònica. I des d’aquestes consideracions prèvies podríem especular sobre la necessitat d’afirmació del perfil públic de cadascú enmig del desconcert causat per l’altre quan actua de manera imprevista.
Però tornaré al començament del llibre, al diàleg entre l’autor de «Porque ella no lo pidió» i Jean Echenoz sobre la impostura i l’apropiació en literatura, sobre —com va escriure Roberto Bolaño, que ho va escriure tot— “captar, robar, apropiarse, desviar, romper en mil pedazos la percepción del mundo y reunir esos pedazos en un orden diferente para intentar dar una imagen reconstruída de ese mundo”. Un diàleg estrany per obrir un llibre, encara que el llibre es tituli El juego del otro, perquè el lloc natural d’aquestes pàgines hauria estat un dossier sobre qualsevol dels dos autors, a un suplement cultural o a una revista literària.
Finalment, el subtil joc literari de Barry Gifford sembla reclamar també una altra mena de llibre. La invenció del diari que August Macke no va escriure durant el viatge al nord d’Àfrica on va coincidir amb Paul Klee, que sí va escriure’n un, exigeix les pàgines del catàleg d’una exposició mai feta. Imagino el diari i els esbossos de Paul Klee acarats al diari hipotètic i als esbossos d’August Macke i em resulta inevitable mirar de posar-me en el lloc d’un Barry Gifford que esdevé un August Macke possible tot llegint el Pau Klee que es va escriure a si mateix en el diari i penetrant-hi per descobrir un altre Paul Klee ocult.
El juego del otro consta aparentment de tres parts: un llibre que caldria haver editat sol, un diàleg que podria haver-se publicat en una revista literària o en un suplement cultural i una operació d’especulació dietarística que sembla el text d’un catàleg d’una exposició que malauradament mai no ha existit. La intervenció dels editors a l’hora de concebre un llibre d’aquestes característiques és la quarta part: la invenció d’un llibre juga a ser un altre. Rar i esplèndid.
Ara Llibres publicarà el llibre de Julian Assange
“Espero que aquest llibre esdevingui un dels documents emblemàtics de la nostra generació. En aquesta obra tan personal, explico el nostre esforç global per provocar una nova manera de relacionar-se entre la gent i els seus governs.”
Julian Assange
Ara Llibres formarà part d’un llançament internacional coordinat de l’esperat primer llibre de Julian Assange.
Wikileaks ha contribuït a redefinir la nostra idea de periodisme d’investigació i la noció de com hauria de ser difosa la informació. Assange, el creador visionari i l’impulsor d’aquest nou fenomen editorial, pot oferir una perspectiva única de com Wikileaks ha esdevingut una de les organitzacions periodístiques més influents i valentes de l’actualitat.
En aquest revelador relat, Assange aprofundeix en les filosofies que sostenen la seva organització mediàtica apàtrida i trencadora. També treu a la llum la fascinant història de la seva vida per oferir un retrat profund d’un home indomable d’idees clares que ens ha forçat, radicalment, a repensar alguns conceptes tan bàsics com la transparència, la democràcia i el poder.
Font: fcbk de llibres.cat
divendres, 7 de gener del 2011
Recomanació: Los superhéroes y la filosofía
Los superhéroes y la filosofía de T. Morris i M.Morris (Ed.)
Traducció de C. Belza i G. García
Editorial Blackie Books
427 pàg.
És cert que Superman sempre anteposa la necessitat aliena a la pròpia? L'altruisme de l'Home d'Acer no és en realitat una forma vetllada d'egoisme? Per què Batman no mata a Joker? Com ponderaria Aristòtil la relació desigual entre aquest Batman, superior, i Robin, el súbdit inferior i alienat? I com explicaria Kierkegaard la virtuosa educació que Charles Xavier procura als seus pupils, els X-Men? No podríem relacionar les raons del ser moral postulades per Plató amb les eleccions vitals de Peter Parker, abans i després de la mort d'oncle Ben? És Daredevil en realitat un home de fe, i la història del seu origen un relat neoclàssic?
I, en tot cas, com reaccionaria qualsevol ciutadà que rebés superpoders de sobte? Qui escolliria l'excel·lència ètica i qui es deixaria seduir pel poder i la glòria? Seria viable una societat on alguns escollits vesteixen capes i sobrevolen els caps de la resta, autoproclamant-se defensors de la justícia i la humanitat? Quina honestedat cal esperar d'aquests superherois els rostres dels quals s'oculten després de màscares, ja siguin metafòriques o de làtex?
Les grans trames superheroiques sempre han tingut a veure amb qüestions primordials a les quals l'ésser humà s'ha hagut d'enfrontar. En aquest llibre setze filòsofs d'universitats americanes, amb l'ajuda d'alguns dels més influents crítics i escriptors del món del còmic, examinen les temàtiques més profundes que s'extreuen d'aquestes narratives hiperbòliques i de les accions sobrehumanes del món dels superherois: les definicions de bé i de malament, els límits de la violència, els problemes de la justícia més enllà de la llei, el determinisme, el lliure albir, la identitat personal,o la definició d'humanitat.
Així que no deixin que els colors virolats els confonguin: els superherois són cosa seriosa. Com tothom sap, els pensaments volen.
43è Premi Josep Pla i 67è Premi Nadal
Fotografia: Oriol Duran (Avui-El Punt)
El periodista Cristian Segura (Barcelona, 1978) ha aconseguit el 43è Premi Josep Pla de narrativa amb l'obra El cau del conill. Segura ha explicat que la novel·la retrata amb ironia el moment present que viu l'alta burgesia barcelonina. El protagonista, Amadeu Conill, és un fabricant de setrills i setrilleres. La globalització canvia les regles del joc i el seu imperi s'enfonsa. La novel·la relata les peripècies del personatge per salvar la seva vida i la seva empresa.
El Premi Nadal, que arriba a la 67ena edició, se l'ha endut Alicia Gimenez Bartlett, autora de novel·la negra protagonitzada per la inspectora Petra Delicado, ha aconseguit el Premi Nadal amb Donde nadie te encuentre, amb la història d'una maquis, 'la pastora', que actuava al Maestrat i els Ports.
Cossetània Edicions obre un club de lectura virtual
Cossetània Edicions ha obert un club de lectura al qual ja es pot accedir a través d'una nova pàgina web. A partir de la inscripció al club, l'editorial ofereix la possibilitat d'aconseguir les seves obres i compartir-ne l'opinió, amb l'objectiu d'incentivar la formació d'una comunitat de lectors.
Per inscriure's-hi, s'ha d’omplir el formulari que es troba a la pàgina del club de lectura. L'editorial repartirà de 10 a 15 exemplars de cada novetat que aparegui al club entre els membres que hagin seleccionat les obres d'aquella temàtica. Els que la rebin, tindran un mes per enviar una ressenya, de com a mínim quinze línies, i la valoració numèrica. Els articles apareixeran a la pàgina del club, on els diversos participants hi tindran accés per poder-los comentar i obrir debats sobre les diverses lectures. Els autors també hi podran accedir per parlar sobre les seves obres i respondre les preguntes dels lectors.
Un cop al mes, Cossetània sortejarà entre els membres del club un val de 50 euros per gastar en els llibres que escullin de l’editorial.

dimecres, 5 de gener del 2011
Lectures 2010
Aquestes han estat les meves lectures d'aquest 2010 que ja s'ha acabat.
Prosa
• El mal de Montano d’Enrique Vila-Matas
• Les aigües estretes de Julien Gracq
• Mil cretins de Quim Monzó
• La bicicleta estàtica de Sergi Pàmies
• Cosas que los nietos deberían saber de Mark Oliver Everett
• El niño prodigio de Irène Némirovsky
• La noche del oráculo de Paul Auster
• París no se acaba nunca d’Enrique Vila-Matas
• Vineland de Thomas Pynchon
• El xal de Cynthia Ozick
• Cosa de risa de William Saroyan
• Dietario voluble d’Enrique Vila-Matas
• Historia abreviada de la literatura portátil d’Enrique Vila-Matas
• Invisible de Paul Auster
• Me llamo Aram de William Saroyan
• Bartleby, el escribiente d’Herman Melville
• Doce cuentos impertinentes de Saki
Poesia
• Les Balades de François Villon
• No era lluny ni difícil de Joan Margarit
• L'aigua de Marc Romera
• Alè per a un drac de Joan Vinuesa
• Mi-te-les de Miquel Izquierdo
• Helicòpter de SIlvie Rothkovic
Il·lustrat
• Viviendo del cuento de Juanjo Sáez
• El arte, conversaciones imaginarias con mi madre de Juanjo Sáez
• Autobiografía no autorizada vol.3 de Nacho Casanova
• La noche estrellada de Jimmy Liao
• Kafka de Robert Crumb i Mairowitz
• María y yo de Miguel Gallardo
Quines han estat les vostres?
Quines recomanarieu per aquest nou any?
Prosa
• El mal de Montano d’Enrique Vila-Matas
• Les aigües estretes de Julien Gracq
• Mil cretins de Quim Monzó
• La bicicleta estàtica de Sergi Pàmies
• Cosas que los nietos deberían saber de Mark Oliver Everett
• El niño prodigio de Irène Némirovsky
• La noche del oráculo de Paul Auster
• París no se acaba nunca d’Enrique Vila-Matas
• Vineland de Thomas Pynchon
• El xal de Cynthia Ozick
• Cosa de risa de William Saroyan
• Dietario voluble d’Enrique Vila-Matas
• Historia abreviada de la literatura portátil d’Enrique Vila-Matas
• Invisible de Paul Auster
• Me llamo Aram de William Saroyan
• Bartleby, el escribiente d’Herman Melville
• Doce cuentos impertinentes de Saki
Poesia
• Les Balades de François Villon
• No era lluny ni difícil de Joan Margarit
• L'aigua de Marc Romera
• Alè per a un drac de Joan Vinuesa
• Mi-te-les de Miquel Izquierdo
• Helicòpter de SIlvie Rothkovic
Il·lustrat
• Viviendo del cuento de Juanjo Sáez
• El arte, conversaciones imaginarias con mi madre de Juanjo Sáez
• Autobiografía no autorizada vol.3 de Nacho Casanova
• La noche estrellada de Jimmy Liao
• Kafka de Robert Crumb i Mairowitz
• María y yo de Miguel Gallardo
Quines han estat les vostres?
Quines recomanarieu per aquest nou any?
Recuperant el patrimoni literari de Joan Perucho
Feia anys que no es feien noves edicions de l'obra de Joan Perucho (Barcelona, 1920-2003) i trobar-ne algun exemplar començava a ser difícil. Però la setmana entrant arribaran a les llibreries dos dels seus títols més significatius, tots dos amb sengles pròlegs nous del crític i especialista en Perucho, Julià Guillamon: Les històries naturals, que publica Edicions 62, coincidint amb els cinquanta anys de la primera edició, i Llibre de cavalleries, que publica la Magrana, d'acord amb la seva política editorial de recuperació de títols amb voluntat patrimonial.
Font: Vilaweb
Recomanació: La mecànica del cor de M.Malzieu
Traductora Silvia Alemany
Editorial Mondadori Col·lecció Reservoir Books
176 pàg.
Imagin't la nit més freda de la història. La neu cau sobre la ciutat d'Edimburg. Dalt d'un turó neix el petit Jack, amb el cor malmès, però. Li caldrà substituir-lo per un rellotge de fusta, un cor artificial del qual dependrà la seva vida. Acompanyem Jack en la seva aventura quixotesca a la recerca de l'amor des dels freds carrerons escocesos fins a una radiant ciutat andalusa. Compte, però! Jack haurà de seguir unes normes per sobreviure:
U: No toquis les agulles.
Dos: Domina la ràbia.
Tres: No t'enamoris mai.
La Mecànica del Cor depèn d'això
diumenge, 2 de gener del 2011
Per que escriuen?
Life writer 2006, Christa Sommerer & Laurent Mignonneau
En el reportatge de Por qué escribo d'El País Semanal, cinquanta autors de renom, Andrea Camilleri, Enrique Vila-Matas, Umberto Eco i Almudena Grandes entre d’altres, ens expliquen els secrets de la seva obra i els motius del per què dediquen les seves vides a l’escriptura.
"En el principio fue el verbo... Así lo recoge San Juan en su Evangelio. La palabra que conforma el mundo, el nombre que lo explica todo. Puede que no fuera tal, puede que antes del verbo existieran cielos, mares, noche, día, estrellas, firmamento. Pero si nadie sabía cómo nombrarlos, no eran nada, absolutamente nada. Así que al principio fue el verbo, como bien dejó escrito Juan. Y a ese verbo bíblico le siguió la épica de Homero, la duda de los filósofos, la intemperie y el poder de los dioses, el amor y la guerra que nos relata la Iliada y después el delirio del Quijote y luego la soledad de Macondo."
Article de J. Ruiz Mantilla. El País
divendres, 31 de desembre del 2010
2 0 1 1
Sperber Illustrationen
I, per sobre de tot, observa amb ulls brillants el món que t'envolta perquè els secrets més grans s'amaguen sempre en els llocs més insospitats. Aquells que no creuen en la màgia, mai la trobaran.
Roald Dahl
Per un 2011 ple de màgia
Feliç 2011
dijous, 30 de desembre del 2010
El conte de Nadal de Blackie Books per Miguel Noguera
BLACKIE BOOKS ME PIDE QUE ESCRIBA UN PUTO CUENTO DE NAVIDAD",
...A Blackie le gustaban mucho los cuentos, sobre todo los que empezaban por la letra B y acababan por la letra E... Buf, no, ¡qué asco!
...Bueno, son dos hermanos gemelos; calvos y herméticos. Solteros enmadrados, pero con la madre ya muerta. Viven de la herencia, la sorben muy poco a poco. Cuando hayan muerto, apenas habrán consumido un 3% del dinero, y el resto se lo quedará el Estado. Andan siempre juntos. Desayunan siempre en el mismo bar, en la misma mesa. Mantienen un diálogo neurótico sotto voce. No se comunican en absoluto con el entorno. Le temen a todo menos a la numismática. Se masturban y después se sienten culpables, etc. Ya entendéis el modelo, os hacéis una idea ¿no? Siempre desayunan juntos en el mismo bar, sólo se comunican entre ellos, no hablan con nadie más; pero nadie, nadie ¿eh? Todo esto lo entendéis a la perfección, ¿verdad?
Bien, pues resulta que el día de los Inocentes se presentan a desayunar con sendos muñequitos de papel adheridos a sus espaldas. Se los han pegado mutuamente, cada uno se ha creído más listo que su hermano, je je. De hecho, a través de la inocentada, han intentado establecer contacto con el mundo exterior por separado, el uno a expensas del otro. Cada muñequito, un pequeño grito de auxilio individual: “¡miradme! ¡en realidad no soy tan tonto como mi hermano!”. Claro, sino ¿a quién va dirigida esa mierda del muñequito? A todos menos al hermano, claro que sí. Es un gesto valiente, desesperado y mezquino a partes iguales. Algo propio de un pobre diablo. Un auténtico inocente.
¿Veis? Al final he terminado bajando la cabeza y he escrito un cuento de los que le gustaban a Blackie: uno que empieza por B y termina por E. “No muerdas la mano que te da de comer, Miguel”, esa podría ser la moraleja del cuento ¿no? La perrita esa diciéndome el refrán, ¿no? Blackie aconsejándome que no debo morder la mano que... Bah, paparruchas.
dimarts, 28 de desembre del 2010
Espai Verbàlia a la Fnac El Triangle amb en Màrius Serra
Aquells que sempre presumeixen que dominen els jocs de paraules, que poden amb tots els mots encreuats i que no hi ha ningú que us guanyi al Scrabble, avui dimarts 28 de desembre, dia dels Sants Innocents, tenen una cita amb Màrius Serra.
A la Secció de Llibres de Butxaca de la Fnac El Triangle hi haurà un espai Verbàlia en el qual, a partir de les cinc de la tarda, Màrius Serra s’enfrontarà a tothom que vulgui guanyar-lo en dues micropartides exprés dels Jocs Reunits Verbàlia. Oriol Comas, coautor de Verbàlia, el joc assessorarà els rivals perquè puguin derrotar Màrius Serra, i un marcador consignarà els resultats del gran repte verbívor.
D’aquesta manera, Serra i Comas proposen una manera lúdica de reivindicar la immersió lingüística, després de la “llufa” en forma de sentència del Tribunal Suprem. Tal com diuen aquest parell de verbívors, “no és pas cap innocentada que aquesta institució posi en qüestió aquest mètode fonamental per explicar la cultura catalana de finals del segle XX”.
Recital postpart a l'Eat Met
A la galeria Eat Meat de Gràcia volen acomiadar-se de l'any com els correspon: amb molta poesia, però d'aquesta que t'arriba directa al cervell i ho posa a funcionar a la recerca de noves belleses i al·legories.
El proper dijous, 30 a partir de les 21h, Joana Brabo, Sebastià Jovani acompanyaran a Riot Über Alles en aquest eclèctic i heterodox festival de poesia macarra. Irreverència, amor, humor, empatia i prendre's molt poc de debò a un mateix seran les premisses que es mantindran en escena durant el desenvolupament d'aquest espectacle signat a tres bandes…
Aquesta proposta s'emmarca dins de l'exposició Do you want total war? de Riot Über Alles.
Font: lamono
dilluns, 27 de desembre del 2010
Recomanació: Autobiografía No autorizada vol III de Nacho Casanova
Editorial Diábolo Ediciones
Nacho Casanova, autor de historietas e ilustrador. Agradable conversador y tergiversador de historias, segons les seves paraules, publica el tercer volum de la seva Autobiografía no autorizada.
Histories quotidianes amb grans dosi d'humor intel·ligent, ironia, i molta tendressa quan parla de la seva familia ... no us el podeu perdre. Us el recomano!
Exposició sobre Joan Salvat-Papasseit
L'Arts Santa Mònica i la Institució de les Lletres Catalanes, amb la col·laboració d'Edicions 62 organitzen l’exposició Salvat-Papasseit poetavantguardistacatalà que es podrà veure a l'Arts Santa Mònica fins el 3 d'abril del 2011.
Salvat-Papasseit poetavantguardistacatalà planteja un recorregut cronològic que permet reconstruir de manera visual el procés que conforma la biografia vital, intel·lectual i estètica del poeta català Joan Salvat-Papasseit (1894-1924), assenyalant la seva aportació al caràcter ideològic de la primera avantguarda, literària i plàstica, a Catalunya.
L’exposició es vertebra en tres espais bàsics, a partir de la metàfora de les arquitectures simbòliques que representen l’evolució del poeta: L’Ateneu, lloc de formació i de col·lectivitat política que representa el temps del despertar de la consciència social i de la primera literatura periodística de Salvat; La Galeria, un àmbit de relació amb el món de l’art i els artistes a través de les Galeries Laietanes on treballa Salvat, espai de recepció de l’avantguarda europea; El Sanatori, darrera arquitectura del poeta relacionada amb el temps de convalescència i reclusió física i estètica.
Cinc artistes contemporanis participen d’aquest recorregut realitzant una lectura personal sobre l’obra, el pensament ideològic i les relacions culturals del poeta: Francesc Abad, Isabel Banal, Jordi Canudas, Domènec i Eloi Puig han realitzat un projecte específic per l’exposició posant de relleu la vigència i la creativitat del poeta i la seva escriptura ètica.
diumenge, 26 de desembre del 2010
Els 15 millors llibres del 2010 pels crítics de Time Out
Llibreria La Central
El 2010 ha estat força prolífic a nivell editorial, i el diari Ara ens ofereix un tast de les novel·les a les quals els crítics de Time Out han posat cinc estrelles.
1. Massa felicitat (Club Editor), d’Alice Munro: Una timonera de les lletres. Així és l’escriptora canadenca Alice Munro –mar i barca alhora–, i així ho demostra, un altre cop, en el seu darrer recull de contes, Massa felicitat, que enllesteix quan és a punt de fer vuitanta anys i després d’haver anunciat la seva retirada literària.
2. Una història avorrida (Minúscula), d'Anton Txèkhov: D’avorrida, no ho és gens, Una història avorrida d’Anton Txèkhov (1860-1904). En els sis capítols hi ha monòleg, flux de consciència mig inconscient d’un narrador que parla d’ell mateix transformant-se en personatge.
3. La maleta (LaBreu edicions), de Serguei Doblàtov: Un dia, uns treballadors d’una fàbrica de joguines de Leningrad van tenir una pensada. Van cavar un petit túnel. A continuació, van agafar óssos, tancs i excavadores de joguina, els van donar corda, i els van posar a la boca del túnel perquè ells tots sols s’escapessin.
4. La muerte del adversario (Minúscula), de Hans Keilson: Us heu parat mai a pensar si la vostra vida es podria definir a partir de l’odi que sentiu per algú? No us heu trobat mai amb persones que, en començar una conversa, es mostren amables, però que, en acabar-la, ja són estranyes o, fins i tot, odioses? Creieu que se supera mai, una pèrdua?
5. Alfabets (Edicions de 1984 / Anagrama), de Claudio Magris: Si hi ha algú que només amb un parell de paràgrafs sobre Schlegel, Turguèniev o Hoffmann aconsegueix que sortim corrents cap a la llibreria en busca d’exemplars, aquest és Claudio Magris (Trieste, 1939).
6. L'horitzó (Proa), de Patrick Modiano: Hi ha un bon grapat de coses que m’agraden d’aquest 2010. I a les llibreries s’hi poden trobar novetats d’escriptors francesos: Michon, Echenoz i Modiano, un autor de cognom italià i estil impecable que aposta per explicar històries que, en comptes d’inflar-se amb escenes, personatges i endergues, es mantenen fidels a l’essència de la narració. I aquesta essència no és una altra que la manera com ens afecta el pas del temps.
7. Els onze (Club Editor), de Pierre Michon: Els crítics literaris solvents coincideixen a situar Pierre Michon entre l’exclusiu grup dels clàssics vius. Si a aquesta dada hi afegim que l’autor ha treballat durant disset anys en Els onze, podem concloure que l’acurada traducció de David Ilig és –repic de tambors– un dels esdeveniments d’aquesta rentrée.
8. El mar de la tranquil·litat (Proa), de David Castillo: La Barcelona de Castillo és la del darrere, la que s’amaga a les visites, la que s’intenta dissimular sota la catifa, la que ja va trepitjar Juan Marsé i de la qual ell, convertit en hereu espavilat, torna a fer-ne literatura que enganxa.
9. El día del juicio (Anagrama), de Salvatore Satta: Sempre s’ha dit que ningú no mor plenament del tot mentre és recordat. I certament aquesta afirmació es podria aplicar a tots els personatges que apareixen a El día del juicio, gran novel·la pòstuma de l’escriptor i jurista Salvatore Satta.
10. Tot el que tinc ho duc al damunt (Bromera), de Herta Müller: Planta creu i planta cara. Això és el que fa, precisament, Herta Müller (Nitzkydorf, 1953) en la darrera gran novel·la, que és un deu sobre deu. Planta creu als romanesos d’origen alemany que, a les acaballes de la Segona Guerra Mundial, foren deportats en camps de concentració soviètics, i planta cara al silenci que l’autora va viure de molt a prop perquè la seva mare ho va patir en pròpia pell i li costava molt de parlar-ne.
11. Una història d'amor i censura a l'Iran (Proa), de Shahriar Mandanipour: D’entrada dir que Una història d’amor i censura a l’Iran és un joc literari magnífic, una manera original, trencadora i fascinant d’afrontar una narració d’amor que, de fet, és molt més que una simple narració d’amor.
12. Temps d'estiu (Edicions 62), de J. M. Coetzee: J. M. Coetzee (Ciutat del Cap, 1940) és un d’aquells autors que, per a delícia dels seus escassos lectors incondicionals, sap com complicar les coses.
13. Tres dones fortes (Quaderns Crema), de Marie Ndiaye: Norah, Fanta i Khady. Vet aquí tres noms que us quedaran gravats al cervell, o al cor, després de llegir Marie Ndiaye, darrer premi Goncourt. Són tres històries –lligades per un fil molt subtil– sobre tres dones amb pares, marits o germans cruels, absents o traïdors.
14. La princesa de gel (Amsterdam), de Camilla Läckberg: Camilla Läckberg es va convertir en tota una sorpresa internacional amb Les filles del fred, la seva tercera novel·la. Ara Llibres, atenta al fenomen, s’ha apressat a omplir els buits i acaba d’editar en català el debut literari de l’autora sueca, La princesa de gel.
15. Res a témer (Angle Editorial), de Julian Barnes: Si entreu en una llibreria –una llibreria com Déu mana, no un hipermercat de fastbooks– i pronuncieu, en veu alta i to lleugerament desafiant, el nom de Julian Barnes, és altament probable que alguna de les criatures que estiguin considerant una solapa –de les poesies completes de Villon, per exemple– us dirigeixi una mirada inquisitiva i, si no aneu vestits com un enquestador, mogui significativament, discreta, el dit petit.
Aquests són els 15 llibres que tenen cinc estrelles. A fora, cal destacar la llista de The New York Times, i la de The Guardian. A totes dues triomfa Jonathan Franzen i la seva novel·la Freedom, que aquí publicarà en breu Salamandra.
Font: Ara.cat
divendres, 24 de desembre del 2010
dijous, 16 de desembre del 2010
dimarts, 14 de desembre del 2010
Llibres electrònics amb disfresses de paper
Deuen ser pocs els propietaris d'un dispositiu de lectura de llibres electrònics que no hagi sentit, de boca d'alguna amistat, que per molt que avancin aquests enginys mai seran tan agradables com el paper. És possible, però es pot aconseguir que s'hi assemblin. Una galeria d'imatges a l'edició digital de la revista Wired ho demostra. Hi ha una col·lecció de carcasses que, a més de protegir el dispositiu –en aquest cas un Kindle d'Amazon– imiten les cobertes dels llibres de paper. Els internautes més bibliòfils estan d'enhorabona: poden combinar aquest invent amb els pedaços que es comercialitzen des de fa anys, i que aconsegueixen que un aparell faci olor de llibre vell. L'única fita que queda per batre és que els lectors més aficionats a les noves tecnologies puguin tenir la sensació d'estar passant pàgines.
Font: ara.cat
dilluns, 13 de desembre del 2010
III i IV edició de ReVox, noves experiències en la poesía sonora
projectes poètics sense títol – propost.org presenta la tercera i la quarta edició de ReVox, que tindran lloc a l’Arts Santa Mònica i La Fontana el 14 i el 15 de desembre.
ReVox és un programa regular per a la poesia sonora europea actual que des de 2009 presenta anualment dues edicions amb els autors que estan definint les noves formes de fer poesia i experimentar amb el so. És la primera vegada que el cicle es presenta també a Madrid.
El dimarts 14 a les 19.30h a l'Arts Santa Mònica actuaran el poeta i DJ brasiler establert a Berlín Ricardo Domeneck, que barreja vídeo i poesia, i el poeta i musicòleg belga Jelle Meander, que experimenta en les fronteres entre la música i la poesia. Pel que fa als autors locals, actuaran a Barcelona el poeta Albert Balasch acompanyat del guitarrista Hans Laguna.
El dimecres 15 de desembre a les 20h a l'Espai Jove La Fontana el poeta francès Anne-James Chaton presentarà al costat del músic electrònic alemany Alva Noto i el guitarrista de The Ex Andy Moor el projecte Décade, una confluència entre veu, electrònica i experimentació que es presenta per primera vegada a l’Estat espanyol i que és la proposta més destacada d’aquestes dues edicions de ReVox.
Parlem amb... Umberto Eco conversa amb Mònica Terribas
El dimecres 15 de desembre Biblioteques de Barcelona organitza una trobada entre Umberto Eco i Mònica Terribas. La conversa començarà a les 19h a la Biblioteca Jaume Fuster.
Umberto Eco (Alessandria, Itàlia, 1932) és crític literari, assagista i semiòleg de renom internacional, i actualment és titular de la càtedra de Semiòtica i director de l'Escola Superior d'Estudis Humanístics de la Universitat de Bolonya. El seu primer assaig va ser Apocalípticos e integrados i amb el pas del temps la seva labor en aquest gènere ha consolidat el seu prestigi com a destacat pensador atent a l'actualitat. El 1980 va triomfar amb El nombre de la rosa, novel·la que el va convertir en un autor molt apreciat tant per la crítica com pel gran públic.
Més endavant va publicar El péndulo de Focault, La isla del día de antes, Baudolino i La misteriosa llama de la reina Loana.
En el terreny de l'assaig i la filosofia, Umberto Eco ha escrit fonamentalment sobre semiòtica, lingüística, estètica i moralitat. La seva obra està recollida a Lumen. Ara es publica El cementerio de Praga (Lumen) / El cementiri de Praga (Rosa dels Vents).
divendres, 10 de desembre del 2010
dilluns, 6 de desembre del 2010
Paul Auster presenta Sunset Park al CCCB
CANCEL·LAT
Per més info: cccb

Fotografia de Carles Mercader (2009)
El proper dilluns 13 de desembre, Edicions 62, Anagrama i el CCCB organitzen la presentació del darrer llibre de Paul Auster, Sunset Park, que tindrà lloc al vestíbul principal del Centre a les 19.30h, en el marc de les activitats Cap al 2011 de Kosmopolis. La Festa de la Literatura Amplificada.
Acompanyat pel crític Antonio Lozano, Auster parlarà de les històries encreuades d’en Miles, un jove enigmàtic; el Bing, percussionista i creador de l’Hospital de les Coses Trencades; l’Ellen, una artista obsessionada per imatges eròtiques; i l’Alice, una estudiant a punt d’acabar la tesi. Tots ells ronden la trentena i viuen en una casa ocupada a Sunset Park.
Preu de l'entrada 3eur
dissabte, 4 de desembre del 2010
dijous, 2 de desembre del 2010
Rodoreda i l'amor
L'amor és com les magnòlies: molta olor mentre són a la branca, però si les culls se't tornen negres el temps de bufar un misto. L'amor, com més lluny més bonic.
Frase del dia a Rodamots
Recomanació: La puerta de la luna d'Ana María Matute
any 2010
864 pàg.
“Pocas cosas existen tan cargadas de magia como las palabras de un cuento. Ese cuento breve, lleno de sugerencias, dueño de un extraño poder que arrebata y pone alas hacia mundos donde no existen ni el suelo ni el cielo. Los cuentos representan uno de los aspectos más inolvidables e intensos de la primera infancia. Todos los niños del mundo han escuchado cuentos. Ese cuento que no debe escribirse y lleva de voz en voz paisajes y figuras, movidos más por la imaginación del oyente que por las palabras del narrador.”
Ana María Matute. Premi Cervantes 2010
dimecres, 1 de desembre del 2010
Subscriure's a:
Missatges (Atom)